30 000 eurolla saa jo hulppean vaihtoveneen
Kun on valmis maksamaan veneestä 30 000–35 000 euroa, voi parhaassa tapauksessa tehdä todellisen löydön: 20 vuotta vanhan, mutta hyvin pidetyn ja uutena jopa 150 000 maksaneen nopean matkaveneen.
Veneisiin paremmin perehtymätön tulee helposti verranneeksi venettä autoon ja silloin hienokin 20 vuotta vanha vene vaikuttaa jo ikälopulta. Myyntipäällikkö Henrik Ålander Flipper Marketista muistuttaa kuitenkin, että siinä missä kalliilla autolla ajetaan arkiajoa ja vuosittain kymmeniä tuhansia kilometrejä, veneillä ajetaan vain lyhyt aika vuodesta. Tämän takia hyvin huollettu vene säilyttää myös arvonsa hyvin.
–Totta kai vene tulee kalliiksi, jos ostat sen keväällä uutena, varustelet sitä runsaasti ja myyt samana syksynä pois. Mutta jos maltat pitää tätä venettä vaikka vain talven yli ja myyt keväällä, niin hinnan pudotus ei enää ole hirveä. Ja jos pidät tätä venettä siististi ja huollat sitä, niin viiden vuoden päästä saat siitä melkein saman kuin minkä olet siitä uutena maksanut. Toki tässä puhutaan nyt tavallisen ihmisen veneistä, eikä mistään miljoonajahdeista. Vene ostetaan kuitenkin vapaa-aikaan ja huvikäyttöön ja silloin se ei joudu myöskään jatkuvalle rasitukselle ympäri vuoden. 1990-luvunkin vene on vielä hyvää myytävää. jos sitä on huollettu ja pidetty hyvin, Ålander sanoo.
Flipper Marketissa oli toukokuussa myynnissä nopea matkavene Baja 232 vuosimallia 2002, jota kuljettaa 4-tahtinen ja 375-hevosvoimainen Mercury MerCruiser -sisäperämoottori. Moottorin käyttötunnit olivat 480 tuntia, joka Ålanderin mukaan on vielä todella vähän.
–Kyllä tällaisilla veneillä yleensä ajetaan tuhansia tunteja, Eikä näitä veneitä edes saa ajamalla loppuun, mutta huonolla huollolla saa. Tämä Baja on kuitenkin hyvin huollettu, vene on lähes uudenveroinen. Mukaan tulee uudet hifit ja kaksiakkujärjestelmä ja myös veneen pressut on uusittu. Tämä vene on valmis ajoon ilman, että sille tarvitsee tehdä yhtään mitään, Moottorin vuosimallia en muista, mutta se on uudempi kuin itse vene ja tästähän kertoo jo vähäiset käyttötunnitkin, Ålander sanoo.
Sisämoottori pois muodista
Myynnissä olevalla Baja 232 -sisäperämoottoriveneellä on pituutta 7.1 metriä. Sisäperämoottori koostuu veneen sisätiloissa aivan perässä sijaitsevasta moottorista ja moottorin takaa perälaidan läpi menevästä perävetolaitteesta, jonka päässä on potkuri.
Nyt tästä Bajasta pyydetään 31 800 euroa.
–En pysty tarkasti sanomaan, paljonko tämä Bajan arvo olisi uutena, koska tällaisia veneitä ei enää juurikaan myydä. Tämä Baja on sisämoottorivene, jollaiset ovat jo poissa muodista ja tuotannoistakin, kun ihmiset suosivat nyt perämoottoriveneitä, joissa perämoottori on kiinnitetty veneen perään ulkolaitaan. Varovasti kuitenkin arvioisin tämän Bajan maksaneen uutena lähempänä 150 000 euroa kuin 100 000 euroa, Ålander uskoo.
Kenelle tämä Baja 232 sitten sopii?
–Sellaiselle vauhti-ihmiselle, joka tuntee tällaiset veneet ja tykkää niistä, eli pienestä veneestä tehokkaalla moottorilla. Näille on ihan oma käyttäjäkuntansa. V-pohjainen vene on tehty nopeaan ja mukavaan liikkumiseen isoilla merillä, Ålander kuvailee.
Falcon BR6 on Flipper Marketin myydyin venemalli ja myös sen kokoluokka on Flipper Marketin suosituin. Nyt Flipper Market tarjoaa varastostaan käytännössä uutta Falcon BR 6 venettä vuosimallia 2023 asiakkailleen peräti 4000 euron kampanjaedulla. Hinta on nyt 38 800 €. Vajaat kuusi metriä pitkän veneen perämoottorina on taloudellinen ja tehokas, 4-tahtinen ja 115-hevosvoimainen Mercury, jonka takuu on 3+2 vuotta.
Suomessa valmistettu Falcon BR 6:a mainostetaan ketteränä ja kätevänä tilaihmeenä ja laatuveneenä, joka mukautuu käden käänteessä päiväretkeilystä vesiurheilun kautta heittokalastukseen. Veneen muotokieli kertoo monikäyttöisyydestä ja huolettomuudesta. Falconin kerrotaan sopivan niin vasta-alkajille kuin kaiken kokeneillekin veneilijöille.
–Falcon BR6 sopii jokseenkin kaikenlaiseen käyttöön: mökkeilyyn, kalastukseen ja huviajeluun. Falconit ovat Bella-veneiden alumiinivenemallistoja, jotka on pyritty tekemään niin hyviksi kuin kotimaisista alumiiniveneistä vain on mahdollista tehdä, Ålander sanoo.
Ensiveneeksi Yamarin 60DC
Baja 232:n rinnalla Flippermarketin vaihtoveneiden iäkkäämpiä, mutta uutena paljon maksaneita vaihtoehtoja on valkoinen ja 6,5-metrinen Hydrolift Verado 225 XL -avovene vuosimallia 2011. Myynnissä olevan Hydroliftin arvo uutena on Ålanderin mukaan voinut olla jopa 130 000 euroa. Nyt hintapyyntö 37 800 €. Hydroliftiä kuljettaa 225-hevosvoimainen ja 4-tahtinen Mercury-bensamoottori, jolla on takanaan vain 201 käyttötuntia.
–Olen ostanut tämän veneen Hydroliftin vanhalta Suomen maahantuojalta ja se oli muutaman vuoden ilman moottoria, kunnes saimme sen perään vain parisataa tuntia ajetun Mercury perämoottorin, veneen käyttötunnit voivat olla vieläkin pienemmät, sillä se on ollut aiemmin esittelykäytössä. Hydrolift on merkkinä Suomessa todella pieni, mutta erittäin arvostettu ja tunnettu merkki muualla Pohjois-Euroopassa. Pohjan on tehnyt norjalainen kilpaveneiden suunnittelija, joka on pyrkinyt tekemään myös tästä myynnissä olevan Hydroliftin mahdollisimman kevyeksi, jäykäksi ja nopeaksi, Ålander kertoo.
Kuusimetrinen Yamarin 60 DC on Oladerin mukaan niitä perusperämoottoriveneitä, jollaisella moni aloittaa veneilyn. Flipper Market myy tällaista 60 DC -venettä vuosimallia 2021 hintapyynnöllä 33 700 €. Pakettiin kuuluu veneen perässä uudesta saakka ollut Yamahan 115-hevosvoimainen ja 4-tahtinen bensaperämoottori, jolla on takanaan vasta 90 käyttötuntia.
–Sekä tämä uudempi 60DC kuin vanha malli Yamarin 59 DC ovat tosi nopeita ja haluttuja myytäviä, koska niissä on pieni makuusoppi, iso olotila ja niitä on edullista pitää. Näiden Yamarin-mallien arvon alenema on olematon. Uskon, että tämä uudempi Yamarin DC60 pysyy reilun 30 000 euron arvoisena ties kuinka kauan. Rahallinen menetys tällaisen Yamarin DC60:n hankinnassa on käytännössä mahdotonta, Ålander sanoo.