”Myynti kasvoi, vaikka tavarapula sitä jarrutti”
Lahden Bike Marinen venekauppa seurasi toisena koronakesänä alan yleistä kasvua, vaikka tavarapula sitä jonkin verran rajoittikin. –Kun on laadukkaat brändit, kauppa käy tasaisesti, sanoo yrittäjä Risto Paronen.
Lahden Bike Marine Oy on monipuolinen vene- ja koneliike Päijät-Hämeessä. Yritys tarjoaa laajan valikoiman veneitä, moottoripyöriä ja mönkijöitä vauhdikkaaseen vapaa-aikaan. Tuotevalikoimaan kuuluvat niin vesillä, teillä kuin maastossakin liikkuvat laitteet. Nykyaikaisesta myymälästä Lahden Renkomäeltä löytyvät mm. sellaiset laatumerkit kuin Yamaha, Polaris, Yamarin, Yamarin Cross, Finnmaster, Buster, Suvi ja Peugeot.
Venekauppa meni Lahden Bike Marinen osalta kuluneena, jo toisena koronakesänä yhtä hienosti kuin alalla yleensäkin.
–Veneiden rekisteröintihän on kasvanut 15 prosentilla. Meillä kasvu on ollut ehkä vähän isompikin. Myyntiä on omalta osaltaan rajoittanut tavarapula, kun esimerkiksi moottoreita ei ole ollut saatavana. Tehtailla ei ole varastojakaan, vaan suunnilleen kaikki on mennyt suoraan asiakkaille kulutukseen. Venepuolella kaikki menee kaupaksi, Paronen sanoo.
Veneiden lisäksi kaikkien muidenkin vapaa-ajantuotteiden kysyntä on kasvanut.
Nyt ratkaisee toimitusaika
Venekauppaa Paronen on tehnyt jo parikymmentä vuotta.
Tällä hetkellä alumiinirunkoiset veneet ja Day Cruiser -retkiveneet menevät hyvin kaupaksi. Meillä riittää asiakkaita hyvin ympäri Suomen. Kun tavaraa on myynnissä rajatusti ja kaikki menee kaupaksi, asiakkaan täytyy ostaa laitteensa sieltä, mistä se ylipäätään löytyy. Se pärjää parhaiten, jolla on lyhyin toimitusaika, Paronen sanoo.
Veristä kilpailua Lahdessa ei tarvitse käydä, kun venekauppiaita on vain 2-3.
– Kaikille riittää asiakkaita, Paronen vakuuttaa.
Tavarantoimituksen rajallisuuden takia Paronen neuvoo ensi kesäksi uuden veneen hankkimista miettivää olemaan liikkeellä jo nyt.
–Sillä tavalla varmistaa, että saa sellaisen vehkeen kuin haluaa. Ensi kevääseen ei päätöstä kannattaa vitkuttaa. Vaikka nyt tekee ostopäätöksen, niin rahaa tarvitaan vasta ensi keväänä.
Parosen mielestä on kuitenkin turha jossitella sillä, olisiko kauppa käynyt vieläkin paremmin, jos tavaraa olisi ollut saatavilla.
–Jos myy enemmän, pitää palkata myös henkilökuntaa enemmän. Lyhyellä ajalla henkilökuntaa ei voi kuitenkaan lisätä, koska ei tämä kasvu maailmanloppuun asti jatku. Jo nyt teemme kuitenkin kovaa vauhtia ensi kautta.
Palvelua oston jälkeenkin
Lahden Bike Marinen valtiksi Paronen nostaa ammattitaitoisen henkilökunnan, laadukkaat brändit ja hyvän jälkihuollon.
-Haluamme palvella asiakkaitamme myös ostotapahtuman jälkeen. Siksi meiltä saa myös kattavat jälkimarkkinointipalvelut sekä kattavan sopimushuoltomme Lahden Mp-Servicessä. Omaa henkilökuntaa on kuusi työntekijää ja lisäksi meillä on 3-4 alihankkijaa huoltohommissa ja kasauksessa. Tilannettamme vakauttavat myös ehkä keskivertoa ostokykyisemmät ja laatumerkkejä suosivat asiakkaat. 20 vuoden takaisiin aikoihin verrattuna suurin muutos ehkä onkin juuri se, että ostopäätökset ovat nopeita ja niitä tehdään selkeästi isommista veneistä, Paronen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat: Lahden Bike Marine