Uutta teknologiaa ja lisää vääntöä Yamaha V6- ja V8-perämoottoreihin
Yamaha uudistaa 450, 400, 200 ja 150 hevosvoimaisia perämoottoreitaan. Tarjolla on virtaviivaista uutta muotoilua, uusia ominaisuuksia sekä lisää vääntöä ja huippunopeutta.
Uudet XTO 450 hv V8 ja XTO 400 hv V8
Uudessa 450 hevosvoiman XTO V8 -moottorissa on uusi väritys, parannetut käyttöominaisuudet sekä entisestään parannettu teho-painosuhde ja se on vaihtoehto entistä useampaan veneeseen.
Digitaalinen DES (Digital Electric Steering) -ohjaus on integroitu 450 ja 400 hevosvoiman XTO V8 -moottoreihin. Se on erittäin tarkka ja kevyt ohjausjärjestelmä, joka vapauttaa enemmän tilaa veneen peräkannelle ja vähentää myös huollon tarvetta.
XTO V8 -moottoreihin on helppo yhdistää HelmMaster EX® -ohjausjärjestelmä. HelmMaster EX mahdollistaa joystick-ohjauksen mistä kohdasta venettä tahansa ja siinä on AutoPilot-, FishPoint- ja SetPoint™-automaattiohjaus. Uusimmissa XTO-malleissa on myös valmiina HelmMaster EX -mallin mukainen potkurivalo.
Yamahan TotalTilt™-toiminto mahdollistaa täyden kippauksen ylös tai alas (trimmin kosketukseen saakka) mistä tahansa asennosta kahdella kippipainikkeen painalluksella.
Uudistuneiden moottoreiden suuritehoinen vaihtovirtalaturijärjestelmä mahdollistaa akkujen lataamisen nopeammin, jolloin veneilijä voi käyttää huoletta sähkölaitteita generaattoria käyttämättä. Pikalatausjärjestelmä lataa hetkessä keittolevyjen, jääkaappien, stereoiden ja navigointilaitteiden käyttämän tehon.
Muita uusia ominaisuuksia ovat muun muassa polttoaineen suorasuihkutus, muuttuva nokka-akselien ajoitus (VCT), kaksi yläpuolista nokka-akselia (DOHC), kaksikammioinen öljypumppu, kaksivaiheinen vesipumppu, neljä termostaattia ja ainutlaatuinen sylinterien väliin sijoitettu pakoputkisto.
Uudet 200 ja 150 hevosvoiman perämoottorit
Uusilla 200 ja 150 hevosvoiman moottoreilla varustettujen veneiden kipparit pääsevät nauttimaan Yamahan uusimman sähköhydraulisen ohjauksen (EHS) pehmeämmästä ohjaustuntumasta ja nopeammasta reagoivuudesta.
EHS-järjestelmä on suunniteltu erityisesti poistamaan ruorista perinteisten järjestelmien raskaus kadottamatta veden tuottamaa ohjaustuntumaa. Hydrauliletkujen poistaminen vähentää myös järjestelmän huoltotarvetta ja kulumista. Kun ohjaus sisältyy moottorien rakenteeseen eikä ole siihen pulteilla kiinnitetty lisäosa, moottorista saadaan kompaktimpi ja ulkonäöltään virtaviivaisempi. Venevalmistajan on helpompi asentaa moottori veneeseen ja suunnitella vapaammin tasaisempi peräkansi, jossa on enemmän käyttökelpoista tilaa.
Yamaha tarjoaa kolme erilaista sisäänrakennettua ohjausjärjestelmää. Suurimmissa malleissa on täysin elektroninen (DES) ohjaus. Uusien F150 ja F200 mallien ohessa esitellään nyt kaksi uutta sisäänrakennettua järjestelmää, sähköhydraulinen (EHS) ja hydraulinen. Molemmissa järjestelmissä ohjaussylinteri on kiinteä osa moottorin jalustaa. Sähköhydraulisessa järjestelmässä ohjaussignaali välitetään elektronisesti moottorin jalustassa olevaan hydraulipumppuun, hydrauliohjauksessa perinteiseen tapaan.
Uudet mallit tarjoavat samanlaisia etuja kuin sähköiset järjestelmät; siistimmän ja tyylikkäämmän ulkonäön, helpomman asennuksen ja enemmän joustavuutta venevalmistajille.
Sekä 200 hevosvoiman että 150 hevosvoiman mallit saavat uudet, tyylikkäät moottorikopat jotka ovat saatavissa kahdella värivaihtoehdolla. Lisäksi moottorit ovat yhteensopivia uusimpien hallintalaitteiden kanssa, joten uusi virtaviivaisempi tyyli ulottuu myös moottorin käyttölaitteisiin.
Uusiin moottoreihin on mallista riippuen entistä helpompaa yhdistää HelmMaster EX® -ohjausjärjestelmä. HelmMaster EX mahdollistaa joystick-ohjauksen mistä kohdasta venettä tahansa ja siinä on AutoPilot-, FishPoint- ja SetPoint™-automaattiohjaus
TotalTilt-toiminnon kaksoisklikkauksella kippari voi nostaa tai laskea perämoottorin automaattisesti sen sijaan, että sormea tarvitsee pitää jatkuvasti painikkeella.
Moottoreissa on polttoainetaloudellinen EFI-järjestelmä, joka varmistaa laskennallisesti nanosekunneissa, että puristettava polttoaineen ja ilman seos on huippusuorituskyvyn ja -tehokkuuden sekä kylmäkäynnistyksen luotettavuuden kannalta optimaalinen. Omistajille on hyötyä myös edistyneestä moottorin ohjausyksiköstä, puhdaspolttotekniikasta ja muuttuvasta nokka-akselin ajoituksesta (F200), jotka parantavat suorituskykyä ja tehokkuutta sekä vähentävät päästöjä koko kierroslukualueella.
Molemmat moottorit ovat 2,8-litraisia, nelisylinterisiä, 16-venttiilisiä DOHC-moottoreita, joiden tehoa ja huippunopeutta on lisätty ilmanvirtausta parantamalla.
Uudet moottorit tulevat saataville loppukaudesta 2023. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin