Pyhtäällä tehdään Silacraft -veneitä kovaan käyttöön

Pyhtäällä valmistetaan Silacraft -veneitä pitkäaikaiseen ja kovaan käyttöön. Helppohoitoisuus ja kestävyys menevät tärkeysjärjestyksessä tyylipisteiden edelle.

Pulpettiveneiden SILA -mallistoa pidetään suorastaan legendana Itäsaariston veneiden joukossa.

” Nämä veneet ovat niin kestäviä, että ne kestävät vuosien käyttöä lähes tuhoutumattomana”, kerrotaan Silacraftin kotisivuilla.

SILA-pulpettiveneiden rinnalla Silacraftin mallistoon kuuluvat Mursu 715–monikäyttövene ja Meriläinen 460 -soutuvene. Yhteistä näille kaikille venemalleille on se, että ne tehdään pitkäaikaiseen ja kovaankin käyttöön.

SilaCraftin käsintehtyjen ja vahvojen lasikuituveneiden runko perustuu Kymenlaaksossa mainetta niittäneisiin Jorma Arvolan valmistamiin SILA-veneisiin
–Nämä ovat karun tyylikkäitä yksikuorisia veneitä. Kova käyttö tarkoittaa sitä, että veneemme rakennetaan tosi vahvoiksi. materiaalivahvuudet ovat keskimääräistä järeämpiä, eivätkä näiden veneiden rungot eivät halkeile aallokossa, sanoo Silacraftin yhdessä Onni Asikaisen kanssa omistava Antti Partanen.

Karun tyylikkäitä

Alle 5 metriä pitkät SILA-pulpettiveneet on tarkoitettu vapaa-ajan käyttöön mökkiläisille ja verkkokalastajille. Niitä on helppo muokata käyttötarpeen mukaan. käyttötarkoituksen mukaan. Halutessasi pulpetin sijaintia voidaan muokata, lisätä erilaisia kiinnityspisteitä, kaiteita ja käsikahvoja. Heittokalastusta varten veneeseen on tehtävissä esimerkiksi heittotaso ja kiinnitysalusta keulamoottorille. Jonkin verran SILA-pulpettiveneitä onkin mennyt myös heittokalastajille, Partanen sanoo.

Silacraftin veneitä voisikin kuvailla ”karun tyylikkäiksi”.

Vaikka Silacraft ei markkinoikaan veneitään hinta edellä, niin xxx pitää tuotteidensa hinta-laatu -suhdetta melko hyvänä.
–Meiltä saa aika hyvän ja vahvan pelin aika edukkaasti. Moni on alkanut käyttää tänä päivänä paljon elektroniikkaa kalastuksessa ja budjetoi mieluusti rahaa sille puolelle. Näissä meidän veneissä on 10 vuoden runkotakuu ja niissä arvo säilyy aika hyvin, Partanen korostaa.

Silacraftin Mursut ovat yhteys- ja työveneitä. Mursu-mallisto yhdistää trimaraanin ja V-pohjaisen rungon parhaat piirteet. Veneen muokattava hybridirunko tarjoaa hyvät meriominaisuudet ja laajan räätälöintimahdollisuuden, mikä tekee siitä monipuolisen valinnan erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Mursu 715 on kestävä ja monipuolinen työ- ja yhteysvene, joka voidaan rakentaa ja varustaa toiveesi mukaisesti OneOff-periaatteella. Normaalille trailerille sopiva vene voidaan rakentaa avoversioisena, keularampillisena, ajohytillisenä, työ- tai huvikäyttöön joko yhdellä tai kahdella perämoottorilla tai sisäperämoottorilla.

Mursu kestää hyvin sivukuormaa ja kuorman painopisteen vaihtelua, mikä mahdollistaa esimerkiksi nosturin tai vinssin asentamisen tarvittaessa. Vene on lähes yhtä leveä vesilinjaltaan kuin partaaltakin, joten tilankäyttö on tehokasta. Mursu toimitetaan yksityiskäyttöön CE-merkittynä ja voidaan luokittaa erilaiseen työ/ammattikäyttöön asiakkaan tarpeiden mukaan
–Mursut ovat vahvoja veneitä vakailla ja turvallisilla meriominaisuuksilla, Partanen sanoo.

Lasikuitu kestää

Partanen korostaa lasikuidun pitkäikäisyyttä.
–Lasikuituveneellehän ei ilmeisesti ole vielä keksitty aitoa ikää, siinä mielessä niitä voidaan pitää ikuisina. Jos vene jossain vaiheessa kolistelee kivikossa, se on helppo korjata uudenveroiseksi. Olemme pystyneet rakentamaan nämä veneet laadukkaiksi ja kestäviksi houkuttelevaan hintaan, kun emme ole asentaneet niihin ylimääräisiä härpäkkeitä. Toki teemme asiakkaan niin toivoessa myös lisävarustelua näihin veneisiin, mutta silloin tietysti hinta nousee. Perusmalleina nämä eivät kuitenkaan ole missään tapauksessa kalliita veneitä. Emme korosta hintaa, mutta lasikuituvene tulee kuitenkin aina alumiinivenettä halvemmaksi, Partanen sanoo.

Silcraftin mallistoon kuuluu myös yhteistyössä kalastustarvikeyritys Ruthless Fishing -yrityksen kanssa suunniteltu Ruthless Boats 480 SC – vene, joka on luotu erityisesti heittokalastajien tarpeisiin. Pitkällä 10 vuoden takuulla varustettu lasikuiturunko kestää nostamisen jyrkemmässäkin kulmassa trailerille, minkä ei veneen painon puolesta tarvitse olla edes jarrullinen. Veneen runko ei jousta aallokossa ja se kulkee vakaasti ilman herkkää roiskimista.

Lokakuussa 2021 perustettu pyhtääläinen Silacraft Oy jatkaa ”Kuitumestari” Jorma Arvolan pitkää ja arvostettua työtä vahvojen lasikuituveneiden valmistamisessa. Silacraft – venemerkki on Suomen markkinoilla uusi toimija, mutta sen tuotteet ovat tunnettuja.

Partanen ja Asikainen tunsivat jo toisensa veneporukoista, kun perustivat yhteisen yrityksen. Partanen hoitaa markkinointia sivutyönään muun perheyrittämisen ohessa, Asikainen on toimitusjohtaja.

Silacraft työllistää Pyhtäällä vakituisesti viisi työntekijää ympärivuotisesti.
–Käytännössä työntekijöiden määrä nousee kuuteenkin, koska tänä vuonna pyrimme tekemään jonkun verran korjaustoimintaakin. Niin kasvu kuin palautekin on ollut hyvää.

Silacraftin veneet ovat kuitenkin suomalaista käsityötä, mitä korostaa yrityksen saama Avainlippu-tunnuskin.
–Pyrimme pitämään tämän jatkossakin veneveistämönä ja sellaisena haluamme tämän säilyttääkin. Venetehtaasta puhuminen olisi liioittelua. Jokainen veneemme on käsityönä tehty yksilö.

Teksti Timo Kiiski