Buster sähköistää veneitä yhteistyössä Torqeedon kanssa
Helsingin venemessuilla nähdään helmikuussa ensimmäinen sähköistetty Buster. Busterin yhteistyökumppani veneiden sähköistämisessä on maailman johtava veneiden sähkömoottorivalmistaja Torqeedo.
Kautta aikojen ensimmäinen tehtaalla sähköistetty Buster on Suomen suosituimpiin mökkiveneisiin kuuluva 4,18 metriä pitkä Buster XSr. Moottoriksi on valittu Torqeedon Cruise-malliston lippulaivamalli, 12 kW tehoinen Torqeedo Cruise 12.0.
”Tuomme nyt sähkön uudeksi vaihtoehdoksi malliston pienempiin veneisiin. Sähköistetty Buster XSr soveltuu polttomoottoriversion tapaan pienelle mökkiveneelle tyypilliseen peruskäyttöön, kuten kalastukseen, lyhyisiin mökkimatkoihin ja esimerkiksi järville, joilla polttomoottorin käyttö ei ole sallittu”, Busterin myynti- ja markkinointijohtaja Artturi Niittynen kertoo.
Veneeseen voi tutustua 7.–16. helmikuuta Helsingin Vene 25 Båt -venemessuilla osastolla 6 d 48.
Torqeedon ja Busterin yhteistyö käynnistyi viime vuonna, kun saksalainen tunnettu sähköperämoottorivalmistaja siirtyi Yamaha Motor -konsernin omistukseen. Yamaha Motor on myös Buster-alumiiniveneitä valmistavan Inhan Tehtaiden omistaja. Vuonna 2006 perustettu Torqeedo on valmistanut 250 000 sähkömoottoria veneisiin. Busterin historia ulottuu puolestaan vuoteen 1955 ja alumiiniveneitä on valmistettu yli 130 000 kappaletta.
Niittysen mukaan Yamahan panostuksia sähköpropulsioon, vetyyn ja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin seurataan osana veneiden jatkuvaa kehitystyötä.
”Yhteistyö Torqeedon kanssa tulee jatkumaan tulevaisuudessakin”, Niittynen lupaa.
Inhan Tehtaat on osana Yamaha Motor -konsernia sitoutunut konsernin yhteiseen tavoitteeseen siirtyä hiilineutraaliin tuotantoon omissa tehtaissa vuoteen 2035 mennessä. Tavoitetta kohden mennään tämän vuosikymmenen aikana energiankulutusta minimoimalla sekä siirtymällä käyttämään hiilineutraalia ja uusiutuvaa energiaa.
Sähköistetyssä Buster XSr:ssä on keskipulpetti ja erillinen akusto
Vakiomallista poiketen sähköistetyssä XSr:ssä on keskipulpetti, joka mahdollistaa akkujen asentamisen veneen tasapainon kannalta parhaaseen paikkaan. Akkuina veneessä on kaksi kappaletta Torqeedon omia Power 48-5000 -litiumakkuja.
”Sähkömoottorin merkittävät edut ovat hiljaisuus ja erittäin vähäinen huollontarve”, Niittynen toteaa.
Kahden akun ja sähkömoottorin yhdistelmä painaa 134 kg ja akkujen kokonaiskapasiteetti on 10 kWh. Veneen, moottorin ja akuston kokonaispaino jää alle 350 kiloon. Akkujen kestoiäksi Torqeedo kertoo yli 3 000 täyttä purku- ja lataussykliä enintään 20 % kapasiteetin laskulla.
Akut ladataan Torqeedon omalla laturilla. Kahden akun järjestelmä latautuu tyhjästä täyteen 2,9 kW pikalaturilla alle neljässä tunnissa, mutta jos vaikkapa kesämökin sähköverkko sitä edellyttää, niin tarvittaessa lataustehoa voi pienentää moottorin kaukohallintalaitteen näytöstä.
Myös Buster Miniin Torqeedo-sähköperämoottori
Sähköistetyn Buster XSr:n lisäksi messuilla on esillä malliston pienin vene Buster Mini varustettuna Torqeedon Travel-sarjan uutuusmalli Travel XP:llä. Se sopii hyvin pieneen ja kevyeen alumiiniveneeseen, sillä moottori painaa yhdessä 1,4 kWh vakioakun kanssa vain noin 22 kg. Hiiliharjattoman moottorin teho on 1,6 kW.
Minin Travel XP:n mukana tulee 180 watin verkkovirtalaturi, joka lataa tyhjän akun täyteen noin 8 tunnissa. Akkua voi ladata myös veneeseen sijoitettavalla aurinkopaneelilla tai kesämökin aurinkosähköjärjestelmästä.
Travel XP:n akku on irrotettavissa ja se kytketään moottoriin nopeasti ilman johtoliitoksia. Moottori on kahvaohjattava ja sen informatiivinen lcd-värinäyttö antaa reaaliaikaisen tiedon mm. nopeudesta, akun varaustilasta, toiminta-ajasta ja -säteestä.