Busterin uusi tyylikäs hyttivene Magnum Cabin
Uutuusmallin reilun seitsemän ja puolen metrin pituinen runko on alumiinia ja kansi ja hytti lujitemuovia. Valtavien panoraamaikkunoiden ja esteettömän 360 asteen näkymän ansiosta sisätilojen tuntuma on kuin avoveneestä, mutta sisätilojen tarjoamin mukavuuksin.
Magnum-perheen avoveneiden tapaan myös Cabinin ajo-ominaisuudet ovat luottamusta herättävät ja urheilulliset. Suurimmalla moottorivaihtoehdolla huippunopeus nousee noin 45 solmuun. Mukava matkanopeus on 25–30 solmua, jolloin kulutus on Yamaha F300-moottorilla noin 1,3 l merimaililla lastista riippuen. Moottorivaihtoehdot ovat Yamaha F225 ja Yamaha F300.
Magnum Cabin edustaa Busterin hyttiveneiden viidettä sukupolvea. Suunnitteluvaiheessa on huomioitu Yamahan uusien sähköisesti ohjattujen moottoreiden ominaisuudet ja vaatimukset.
Magnum Cabinin runkorakenne perustuu uuden Buster SuperMagnumin runkoon. Veneen pituus on 7,58 metriä ja leveys 2,55 metriä. Paino ilman moottoria on 1650 kiloa ja kantavuus 892 kiloa.
Busterin modernien keskihyttiveneiden historia ulottuu vuoteen 2008, jolloin julkistettiin 6,35 metriä pitkä Buster XXL AWC. Sen seuraaja olivat 6,6 metriä pitkä Buster XXL Cabin ja 6,9-metrinen Buster Cabin. Vuonna 2018 mallistoon lisättiin luksusluokan suuri avovene, lähes 10 metriä pitkä Buster Phantom Cabin.
Painotuksena mukava ja tyylikäs yhteysveneily
Magnum Cabinin suunnittelussa on painotettu yhteysvenekäyttöä. Keulassa on suuri, tilavuudeltaan 350 litrainen säilytystila, jonne on helppo sijoittaa matkatavaroita venettä lastattaessa. Kattokaiteet mahdollistavat kevyiden kattokuormien kuljetuksen. Katon takaosan tukevaan targakaareen voidaan kiinnittää erilaisia lisävarusteita, kuten vapaputkia, hakuvalo ja tutka.
Sisällä oikean puolen takapenkin alla on iso säilytystila, vasemmalla puolella on istuinten lisäksi pöytä sekä paikka lisävarusteena saatavalle jääkaapille.
Kajuutta on läpikuljettava, jonka lisäksi peräkannelta keulaan pääsee ulkokautta kajuutan oikealta puolelta. Veneeseen on helppo nousta väljien kulkuväylien ja tukevien kaiteiden ansiosta sekä keulasta että perästä. Lattiapinnat sekä sisällä että ulkotiloissa on päällystetty liukuestekuvioidulla alumiinilevyllä. Kulkua keulasta helpottavat tuplakaiteet, perässä pitkälle moottorin viereen ulottuvalle uimatasolle on helppo siirtyä avotilan oikeaan peräkulmaan sijoitetun portin kautta.
Valoisassa kabiinissa on istumapaikat kuudelle hengelle, takaosan suojaisaan avotilaan saa lisäksi klaffipenkit kahdelle hengelle. Avotilan voi varustaa myös lisävarusteena saatavalla ulko-ohjauspisteellä, josta venettä on helppo hallita yksin ajettaessa tai kalastettaessa.
Matkustamon avaruutta korostaa valtavien sivuikkunoiden lisäksi myös suuri, täysleveä avattava kattoikkuna. Kartturin istuimen kippiselkänoja mahdollistaa istumisen kasvot menosuuntaan tai seurustelun pöydän ääressä takana istuvan kanssa. Istuinten tyylikkäät kuosit korostavat osaltaan matkustamon korkealaatuista vaikutelmaa.
Ergonomiaa ja harkittuja ratkaisuja ohjaamossa
Ohjaamossa on painotettu ergonomiaa ja ratkaisut ovat pienimpiä yksityiskohtia myöten harkittuja. Ohjaamon vakiovarustukseen kuuluu mahtavan kokoinen 16″ Buster Q -älynäyttö. Lisävarusteena on saatavana mm. Raymarine Fishfinder -kalakaiku, AIS sekä Raymarine Quantum -tutka. Ohjauspulpettiin on varattu asennuspaikat myös Yamaha Helm Master EX -järjestelmän ohjaimelle ja näytölle. Yamaha Helm Master EX mahdollistaa myös yksimoottorisen veneen helpon ja tarkan hallinnan ahtaissakin paikoissa kuten satamissa ja kapeilla väylillä.
Sisällä sekä kuljettajan että kartturin paikalla on käytännöllistä säilytystilaa pienille henkilökohtaisille tavaroille ja mobiililaitteille. Latausvirtaa saa USB-pistokkeista ja 12 voltin pistokkeista, jotka on sijoitettu pulpetteihin sekä matkustamon takaosaan.
Magnum Cabinin moottoriksi voi valita joko hydraulisella ohjauksella varustetun Yamaha F225 tai F300 -moottorin tai sähköisillä hallintalaitteilla (Digital Electronic Control, DEC) varustetun Yamaha F300 V6 -uutuusmoottorin. DEC-järjestelmä on ollut aiemmin käytössä vain kaikkein suurimmissa XTO Offshore -lippulaivamalleissa.
Pehmeästi ja tarkasti toimivan digitaalisen ohjauksen (Digital Electric Steering, DES) ansiosta veneen ohjattavuus on merkittävästi parempi kuin hydraulisella ohjausjärjestelmällä ja ohjausvastetta voi muuttaa helposti tilanteen tai omien mieltymysten mukaan: ruorin kierrosten määrää ääriasennosta toiseen voi säätää neljästä yhdeksään. Ohjausvaste säätyy myös automaattisesti moottorin kierrosluvun mukaan. Automaattinen trimmiavustin säätää moottorin trimmikulmaa optimaalisen kulkuasennon, suorituskyvyn ja polttoainetalouden saavuttamiseksi sekä kiihdytyksissä että matka-ajossa.
Toimintavarman ohjausjärjestelmän tilan- ja huollontarve on vähäinen, sillä perinteisten ohjausjärjestelmien hydrauliputkia ja -pumppuja ei tarvita lainkaan. Elektroninen järjestelmä tarvitsee myös vähemmän virtaa kuin perinteinen hydrauliohjaus.
Laaja lisävarustevalikoima
Veneessä on valmius keulapotkurin ja lämmittimen asennukselle. Lämmittimen sijoitusta helpottavat valmiit kiinnikkeet sekä tuulilasin puhallinputket. Kaapeliputkituksen ansiosta myös erilaisten lisälaitteiden jälkiasennuksia on helppo tehdä esimerkiksi varusteltaessa venettä kalastuskäyttöön.
Buster Magnum Cabinin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. 16″ Buster Q älynäyttö, Navionics-kartat, hydrauliohjaus, avotilan led-valaistus, tilttiratti, tuulilasinpyyhkijät, kansivalot, kuljettajan offshore-istuin, trimmitasot joystick-ohjauksella, Yamaha Y-COP -ajonestolaite, tyynysarja ja targakaari.
Lisävarustevalikoima on laaja. Saatavana mm. Yamaha Helm Master EX -järjestelmä joystick-ohjaimella, autopilotti, ulko-ohjauspiste, peräkuomu, ankkurivinssi, kaikuluotain, kalakaiku, jääkaappisarja, tutka, AIS, kaksiakkuärjestelmä, keulapotkuri, kaukosäätimellä varustettu hakuvalo, lämmitin, maasähköjärjestelmä ja aurinkopaneeli.
Moottoriksi voi valita joko hydrauliohjauksella varustetun Yamaha F225 tai F300 -moottorin tai uuden sähköisellä ohjausjärjestelmällä varustetun Yamaha F300 V6 -moottorin. Jälkimmäisen yhteydessä myös lisävarusteena saatava ulko-ohjauspiste on varustettu sähköisellä ohjauksella. Veneen kyljet voi tilata joko maalaamattomina, harmaina tai harmaalla vinyyliteippauksella.
Buster Magnum Cabin valmistetaan Suomessa Ähtärissä.
Buster Magnum Cabin 2022
- Pituus 7,58 m
- Leveys 2,55 m
- Paino 1650 kg
- Kantavuus 892 kg (henkilöt ja lasti)
- Maksimi henkilömäärä 8
- Koneteho 225–300 hv
- Polttoainetankin koko 280 litraa
- Korkeus kölilinjasta / vesirajasta 3,08 m / noin 2,5 m (kuormattuna)
- Maksiminopeus noin 45 solmua