Hyundai SeasAll merimoottorit
Hyundai SeasAll on Hyundai-Kia autotehtaan ns joint-venture yhtiö. Yhtiö on aloittanut venedieselmoottoreiden valmistuksen vuonna 2009 ja Suomeen niitä on tuotu vuodesta 2011 alkaen. Moottorit ovat moderneja tehokkaita, hiljaisia ja pieniruokaisia. Nämä ominaisuudet perustuvat pääasiassa VGT turboon ja Common-rail polttoainejärjestelmään. Hyundai käyttää tästä moottorityypistä lyhennettä Crdi.
Common-rail eli yhteispaineruiskutus tarkoittaa sitä, että moottorissa on korkeapainepumppu, joka tuottaa tarvittavan n 2.000 barin ruiskutuspaineen yhteiseen jakotukkiin. Sähköisesti ohjatut sumuttimet jakavat polttoaineen oikean aikaisesti ja oikean määräisesti sylintereihin. Koko järjestelmää ohjaa tietokone eli ns ECU (engine control unit). ECU ottaa huomioon polttoaineen tarpeen eri antureiden antaman tiedon mukaan ja antaa käskyn sumuttimille. Pietsosähköiset sumuttimet toimivat erittäin herkästi ja tarkasti. Siten on mahdollista, että yhtä työtahtia kohti tulee jopa viisi annosta polttoainetta. Hyvin korkea ruiskutuspaine ja pienet annokset tekevät sen, että polttoainesumu on erittäin hienoa ja se palaa täydellisesti. Koko Hyundain polttoainejärjestelmä on Boschin kehittämä ja valmistama. Kaikki komponentit ovat vakio-osia. Niinpä Hyundai moottoreihin saa tarvittaessa huolto apua myös Bosch dieselhuollosta.
Jotta polttoaine palaa täydellisesti se vaatii riittävästi ilmaa. Siksi Hyundai dieselmoottoreissa on ns muuttuvageometrinen turboahdin (VGT). Ahtimessa on liikkuvat johdinsiivet, joilla säädetään sisään menevän pakokaasun aukkoa ja sitä kautta virtausnopeutta. 270 hv:n mallissa on sähkömoottori, joka liikuttaa johdinsiipiä ECU:lta tulevan käskyn mukaan. Alhaisilla moottorin kierroksilla aukko on pieni ja virtausnopeus suuri. Siten saadaan turboon kovat kierrokset ja ahtopaine korkeaksi. Lopputulos on hyvä vääntö. Hämmästyttävää on, että tuo 270 hv:n Hyundai 3,0 litran V-6 moottori antaa 560 Nm vääntöä jo 1.800 rpm kierroksilla. Veneessä se tarkoittaa sitä, että vene nousee kevyesti liukuun, voidaan käyttää isompia potkureita ja saavutetaan taloudellinen matkavauhti helposti.
Vanhan kansan moottorimiehet, jotka eivät ehkä ymmärrä elektronisia moottoreita, pelkäävät niitä ja väittävät, että ne eivät toimi luotettavasti meriolosuhteissa. Pelko on turhaa. Hyundain sähköjärjestelmän pistokkeissa on hopeoidut kosketuspinnat ja kumitiivisteet.
Kosteudesta johtuvia kontaktihäiriöitä ei Hyundain moottoreissa ole ollut. Toki on hyvä pitää konehuone kuivana. Elektroninen moottori toki edellyttää sitä, että veneen sähköt ovat muuten kunnossa. Hyvä ja riittävän suuri akku on tarpeen.
Nykyaikainen common-rail dieselmoottori on polttoainetaloudeltaan ylivertainen. Hyundai maahantuojalla Tekno-Marinella on kokemusta asiasta. Niissä tapauksissa, joissa esim jenkkiveneeseen on vaihdettu bensa V-8:n tilalle Hyundai 250 tai 270 hv diesel,
on polttoaineen kulutus laskenut puoleen. Ja kun vanhan sukupolven 200 hv:n dieselin tilalle vaihdetaan uuden sukupolven moottori,
on kulutus pudonnut n 20 %.
Kannattaako vanhaan veneeseen panostaa ja asentaa uusi moottori? Tätä kysymystä joutuu jokainen itse pohtimaan. Kuitenkin on niin, että uudella moottorilla vene saa uuden elämän. Se on mukavampi käyttää, luotettava ja taloudellinen. Hyundai moottoreihin on saatavana adapteria, jolla se voidaan kytkeä vanhaan Mercruiser tai Volvo vetolaitteeseen. Kun vetolaitetta ei tarvitse vaihtaa, niin säästyy tuhansia hankinnassa. Jos investointia ajattelee pitemmällä tähtäimellä, niin moottorin uusinta on varmasti oikea ratkaisu monessa tapauksessa. Hyundai maahantuoja Tekno-Marine tekee tapauskohtaisen tarjouksen uudesta moottorista ja asennuksesta. Lisätietoja www.tekno-marine.fi
teksti: Rauno Kurki-Suonio
kuvat: Tekno-Marine arkisto