Lahden Bike Marine – ”Asiakkuus jatkuu ostamisen jälkeenkin”

Vene- ja koneliike Lahden Bike Marine on pärjännyt jo 13 vuoden ajan kovassa kilpailussa paitsi laadukkailla tuotteilla, myös hyvällä palvelulla: asiakkuuden pitää jatkua ostotapahtuman jälkeenkin.

 

Vaikka nykyaika hehkuttaa siirtymää polttomoottoreista sähköisiin menopeleihin, niin veneiden sähköistyminen ei tapahdu aivan hetkessä.
–Polttomoottorikäyttöisillä vehkeillä ajetaan vielä kauan. Vene tarvitsee liikkuakseen liukunopeudella paljon tehoa ja sähköratkaisuilla saavutettu ajomatkan rajoitettu pituus tulee ongelmaksi. Latausinfran kehittäminen ja rakentaminen järvenrantoihin ei tapahdu 12 vuodessa. Jos polttomoottoreille halutaan vaihtoehdoksi jokin muu kuin sähkö, uskon että tässä välissä se on jokin muu vaihtoehtoinen uusiutuva energia, Paronen sanoo.

Tarjousten voimalla

Vaikka Lahden Bike Marine on jo 13 vuotta vanha yritys, on Paronen itse ollut alalla jo yli parikymmentä vuotta. Bike Marinen edustamia veneiden merkkejä ovat luotettavat kotimaiset Buster, Yamarin, Finnmaster ja Suvi-veneet.
–Houkuttelemme nyt asiakkaita enemmän hyvillä tarjouksilla kuin rummuttamalla uutuuksia. Esimerkiksi uudelle Buster XL -veneen ostajalle tarjoamme jopa 1800 euron hintaetua, Paronen sanoo.

Buster-malliston ikisuosikin runkogeometria uudistui täysin kaudelle 2020, minkä ansiosta sen ulkonäköön on tullut aimo annos lisää tehokkuutta, ja linjat ovat jalostuneet skandinaavisen moderneiksi. Täysin uuden rungon ansiosta Buster XL yllättää tilavuudellaan. Buster XL:n takapenkin edessä on entistä enemmän jalkatilaa ja perän uudelleenmuotoillut, tasapintaiset uimatasot sujuvoittavat liikkumista veneen ja rannan välillä.

Lahden Bike Marine laski Buster XL:n hintaa 50 800 eurosta 49 000 euroon.

Suunta päiväretkiveneisiin

Suunta on matkaveneilyistä avoveneisiin ja päiväretkiveneisiin. Liiketoiminnasta 70 % tulee veneistä, 30 % moottoripyöristä, mönkijöistä, moottorikelkoista ja lumilingoista.
–Kokemuksen lisäksi vahvuutena on myös Lahden hyvä sijainti lähellä pääkaupunkiseutua. Lisäksi Päijänteen kauniissa vesistössä on paljon kesäasutusta, Paronen sanoo.

Juuri tällä hetkellä rahoituskaan ei korkojen nousun takia ole juuri minkäänlainen markkinavaltti.
–Rahoituksen sijasta veneenostoon käytetään todennäköisemmin säästöön jäänyttä rahaa, Paronen toteaa.

Taloudellisesti tiukkoina aikoina Lahden Bike Marine luottaakin veneiden hyvän hinta–laadun rinnalla jälkimarkkinointiin ja palveluun: asiakassuhteen pitää jatkua ostotapahtuman jälkeenkin.

Korona piristi venealaa kummasti, kun suomalaiset panostivat ulkomaanmatkojen sijasta enemmän lomailuun kotimaassa.
–Nyt maailma on tukevasti toisessa asennossa mutta veneily on jatkossakin vahvasti myös mukana suomalaisten kesän vietossa. Veneellä pääsee liikkumaan vaihtelevasti kauniissa maisemissa, eikä lomailu ole sidottu pelkästään omaan mökkirantaan, Paronen sanoo.

Lahden Bike Marinen Risto Paronen luottaa siihen, että veneily on jatkossakin vahvasti mukana suomalaisten kesän vietossa. Suunta on nyt matkaveneistä päiväretkiveneisiin.
–Veneellä pääsee liikkumaan vaihtelevasti kauniissa maisemissa, eikä lomailu ole sidottu pelkästään omaan mökkirantaan, Paronen sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa