Lauttasaaren koeajopäivillä mukana yli 40 venettä
Helsingin Lauttasaaren Veneentekijäntiellä vietetään veneilykesän avajaisia jo viidennen kerran perjantaina 12. ja lauantaina 13. toukokuuta. Samassa yhteydessä voi koeajaa veneuutuuksia.
Koeajopäivät järjestää venealan teollisuuden ja kaupan etujärjestö Finnboat. Järjestön jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä.
Koeajot pyörivät non-stop –periaatteella perjantaina kello 12-20 ja lauantaina kello 10-18. Koeajoille lähdöt toteutetaan puolen tunnin välein; viimeinen lähtö on perjantaina klo 19.30 ja lauantaina klo 17.30. Koeajotapahtuma on yleisölle maksuton. Veneissä on aina osaava ammattilainen kipparina.
–Kyseessä on Suomen suurin veneiden koeajotapahtuma. Finnboatin jäsenkunnan kauppiaiden, maahantuojien, valmistajien paikalle tuoma venevalikoima on todella kattava. Lisäksi kahden päivän aikana Veneentekijäntiellä on mukana aikamoinen kattaus venetarvikeliikkeitä: tarviketorilla voi katsastella hyviä tarjouksia niin veneilytarvikkeista- kuin vaatteistakin, kertoo Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.
Lauttasaaren Veneentekijäntie on Suomen suurin venealan keskittymä, josta löytyy laaja valikoima alan palveluita korjaustelakasta venetarvikemyymälöihin. Paikalliset venealan yritykset järjestävät samaan aikaan perinteisiä kesäkauden avajaistilaisuuksiaan, joten on monta hyvää syytä suunnistaa Veneentekijäntielle.
Maltillista kasvua
Korona antoi ison nosteen kotimaan matkailulle, veneilylle ja kesämökkeilylle. Ja veneilyhän taas liittyy vahvasti mökkeilyyn. Vaikka nyt ala ei eläkään yhtä hulluja vuosia kuin koronan aikana, veneily on pysynyt tärkeänä ja kasvavana, koko kansan harrastuksena.
Ukrainan sodalla on epäilemättä ollut vaikutuksensa myös venealaan.
–Monella veneen omistajallakin on ollut huoli omasta taloudellisesta tilanteesta energian hintojen nousun takia. Onneksi hinnat ovat kuitenkin palautuneet järkevälle tasolle, Pajusalo sanoo.
Vaikka veneala joutuukin taas kilpailemaan ihmisten vapaa-ajasta esimerkiksi ulkomaanmatkailun takia, ala näyttää edelleen maltillisesti kahden prosentin kasvua vuosittain.
–Toisaalta Suomi on Natoon liittymisen myötä ankkuroitunut vahvasti länteen ja jäsenyyden tuoma turva nostaa myös kuluttajien mielialoj. Koronan aikana emme uskaltaneet hirveästi myöskään panostaa tähän tapahtumaan, jota jouduttiin paitsi pienentämään, myös siirtelemään. Nyt pääsemme taas tekemään tapahtumaa ihan eri panostuksilla kuin koronakesinä, Pajusalo sanoo.
Mukana Candela-sähkövene
Volyymi on edelleen pienissä perämoottoriveneissä ja avoveneissä, päiväretkeilyveneet ovat selkeästi kasvava trendi.
–Veneissä näkyy sama kasvutrendi kuin autoissakin: keskikoko on kasvamaan päin, Pajusalo sanoo.
Venealalla on vaikea nimetä kesän hittituotetta, sillä hankinnat ovat pitkäaikaisia.
–Tänä päivänä vene kestää helposti 50–100 vuotta, Pajusalo sanoo.
Vaikka sähkön voimalla etenevät veneet eivät vielä pitkään aikaan ole volyymituotteita, ne kuitenkin kiinnostavat yleisöä.
–Arvioisin, että ruotsalainen Candela C-8 –sähkövene on koeajopäivien kiinnostavimpia uutuuksia, vaikka sen ostajakunta Suomessa onkin hankintahinnan takia rajattu. Sähköveneiden isoin haaste on tietysti akkuteknologia: akkujen heikko teho-paino -suhde, samoin hintasuhde on vielä heikko. Candela hyödyntää edistyksellistä elektroniikka- ja anturiteknologiaa ja on ratkaissut veden vastuksen haasteen kehittämällä foilaavan moottorivenemalliston, Pajusalo sanoo.
Veneilykauden avajaisissa voi tutustua myös vetoautoina suositun Range Roverin uusiin hybridimalleihin.
Teksti Timo Kiiski