Näin valitset oikean venetrailerin
Venetrailerin hankinta ei ole läpihuutojuttu. Erilaisia rajoituksia kytkentämassoille ja vetoyhdistelmille on paljon. Suomen suurimman perävaunukaupan, Espoossa ja Maskussa toimivan Trailertukun toimitusjohtaja Valle Mäkelä antaa Venemarketin lukijoille vinkkejä trailerin valitsemiseen.
Veneen kuljettamista trailerilla suunnittelevan on selvitettävä etukäteen vetoauton sallittu perävaunumassa, trailerin omamassa, kantavuus ja jarrut sekä veneen kokonaispaino.
Venetrailerin valinta lähtee veneen ja moottorin painosta, sillä se ratkaisee tarvitaanko jarrullinen vai jarruton traileri. Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa auton rekisteriotteesta kytkentämassa, joka kertoo, minkä painoista peräkärryä autolla voi vetää. Massa on merkitty erikseen jarrulliselle ja jarruttomalle perävaunulle.
Yksinkertainen jarruton traileri riittää, jos perävaunun, veneen, moottorin ja kyydissä kulkevan muun kuorman paino jää alle 750 kiloon. Usein ajokortissa onkin vain B-kirjain, joka sallii vetää perävaunua, jonka rekisteriin merkitty suurin massa on enintään 750 kg. Raskaampien veneiden vetämiseen tarvitaan traileri, jossa on jarrut. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg. Tavallisen perusperheauton jarruttoman yhdistelmän kokonaismassa saa yleensä olla 500-600 kiloa.
Kesällä 2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan jarruttomien, O1-luokan kevyillä perävaunuilla massa voi kuormattuna olla 825 kg. Markkinoilta löytyykin jo jarruttomia perävaunuja, joiden kokonaismassa on uuden tulkinnan sallimat 825 kilogrammaa. Trailerin akselille voi edelleenkin kohdistua enintään 750 kg:n massa, mutta nykyään siihenkin on osassa vaunuja mahdollista lisätä vielä 75 kg:n ylimääräinen massa, kunhan tämä 75 kg:n massa kohdistuu tiehen auton jarruttavien akseleiden kautta. Massalla tarkoitetaan trailerin ja sen kuorman, varusteiden ja perämoottorin, yhteispainoa.
Jos ajokortista löytyvät kirjaimet BE, voi vetää mitä tahansa henkilö- tai pakettiautoon kytkettyä perävaunua. B96-ajokortilla trailerin ja vetoauton yhdistelmän kokonaismassa saa olla 4250 kg.
Pituuskin ratkaisee
Yleisissä ohjeissa painotetaan massoja ja painoja, mutta melko vähän on kiinnitetty huomiota auton perässä vedettävän trailerin pituuden ja kuorman painon suhteesta.
–Kun joku soittaa ja kertoo tarvitsevansa veneelle kärryn, minun pitää ensimmäiseksi tietää paitsi veneen paino, myös pituus: pelkkä paino ei riitä. Vene voi painaa hyvinkin vähän, mutta on todella pitkä. Meillä on kokonaispainoltaan 1900-kiloinen malli, joka painon puolesta menisi 7 metriä pitkän veneen vetämiseen, mutta ei 6,9 metriä pitkän veneen vetämiseen, koska traileriin tulisi taakse liikaa ylitystä, Mäkelä kertoo.
Jarrullisten trailerien mallistot alkavat yleensä 1 000 kilosta ja etenevät muutaman sadan kilon välein. Tyypilliselle perheautolle sallittu massa on 1300 kg.
Kun mennään suosituimpiin pieniin pulpettiveneisiin, kokonaispaino on laskettava tarkasti.
–Jos rekisteröintitilastojen kärjestä löytyvä Buster M -vene painaa itsessään vaikkapa 365 kg ja sen perään laitetaan 98-kiloinen perämoottori, yhteispainoksi tulee vajaat 463 kiloa. Tämä menee vielä meidän jarruttomiin kärryihin, kun veneen pituuskin jää alle 5 metrin, Mäkelä sanoo.
Sen sijaan jos Buster Lx -pulpettivene painaa täyteen tankatun perämoottorin kanssa noin 600 kiloa, veneen kuljettamiseen maantiellä tarvitaan käytännössä jarrullinen venetraileri.
Melkein autolla kuin autolla saa vetää perässään traileria, jonka kokonaispaino kuorman kanssa asettuu enintään 750 kiloon. Sähköautollakin voi vetää peräkärryä, jos autossa on vetokoukku ja auto on tarpeeksi tehokas. Esimerkiksi Tesla Model X -sähkömaasturi pystyy vetämään jopa 2250 kiloa painavaa jarrullista peräkärryä.
–Nykyäänkään vähemmän tehokkaissa sähköautoissa ei välttämättä saa vetää perässä kuin 500 kilon kuormaa. Saat kuitenkin vetää traileria, jos sen paino veneen kanssa jää 750 kiloon. Kun vene itsessään painaa jo 500 kiloa ja traileri 250 kiloa, et kuitenkaan saa ottaa trailerin kyytiin et muuta tavaraa, et myöskään perämoottoria, Mäkelä neuvoo.
Hyvää ei saa alle tonnilla
Paljon riippuukin siitä, paljonko trailerin oma paino on. Markkinoilla on jopa alle 200 kiloa painavia jarruttomia trailereita.
–Me emme kuitenkaan myy näin heiveröisiä trailereita, vaikka laki sallisikin jopa 625 kilon kuorman vetämisen. Me olemme siitä harvinainen kärryfirma, että myymme ehkä eniten 1-akselista kärryä 1900 kg:n kantavuudella ja 2-akselista kärryä 2850 kilon kantavuudella. Esimerkiksi 6,9 metriä pitkän ja 2,10 metriä leveän 1- akselisen Trailermate 1900kg Pro -venetrailerin omamassa on 436 kg ja kantavuus 1480 kg. Tällä trailerilla saa vetää perässä enintään 6,9-metristä pitkää venettä, jonka kokonaismassa lastin kanssa jää 1900 kiloon, Mäkelä jertii,
Mäkelä korostaa trailerin hankinnassa myyjäliikkeen asiantuntemuksen merkitystä.
–En aliarvioi ketään, mutta meidän kaltaisessa erikoisliikkeessä myyjiltä löytyy kaikki tarvittava tietotaito. Olemme myyneet Suomessa kärryjä 12 vuotta ja myymme näitä kärryjä vuosittain eniten koko maassa. Vaikka ala elää laskusuhdannetta ja pudotusta on ollut viime vuonna 30 %, me teimme 20 %:n nousun. En aliarvioi ketään, mutta esimerkiksi isossa rakennustarvikkeita ja samalla myös kärryjä myyvässä liikkeessä myyjät saattavat tietää kaikesta jotain, mutta eivät trailereista läheskään kaikkea. Kun myyt ensin vesiletkua ja heti sen perään traileria, et voi mitenkään tietää kaikesta kaikkea.
Mäkelä ei itse ostaisi alle 1000 euroa maksavaa venetraileria.
–Meiltä 1600 eurolla saa jo kunnollisen jarruttoman, vahvan ja pitkärunkoisen trailerin, Tällainen on esimerkiksi jarruton ja 1-akselinen Trailermate 750 kg -venetraileri.
Teksti Timo Kiiski