Oikea akku oikeaan veneeseen
Kun veneiden kirjo ulottuu pienestä perämoottoripaatista isoon moottori- tai purjeveneeseen jääkaappeineen, on tärkeää valita veneeseen myös oikea akku energiantarpeen mukaan. Exide-akkujen valikoima ulottuu edullisista pienen perämoottoriveneen alle satasen starttiakuista toistatuhatta maksaviin 200 ampeeritunnin Li-Ion akkuihin.
Tänä päivänä myös yhä isommat ja varustellummat veneet asettavat akuille aina vain kovempia vaatimuksia. Venekäyttöön sopivia akku-uutuuksia Exiden tämän kevään uutuuksia on litiumteknologiaan perustuva Exide EQUIPMENT Li-Ion -tuoteperhe, josta löytyy kuusi eri akkumallia ja kapasiteettia, 12V, 24V sekä 36V: huipulla on 200 ampeeritunnin versio.
–Equipment Li-ion -sarja on tehokas ratkaisu sekä veneisiin että matkailuautoihin, jotka vaativat erillisen akuston lisävarustuksen kuten navigoinnin, turvallisuuden ja mukavuuden ylläpitoon, kertoo Exide-akkuja maahantuovan Exide Technologies Oy:n avainasiakas- ja tuotepäällikkö Marko Paasi.
Oma tuoteryhmänsä ovat perinteiset autoistakin tutut perinteiset ”märkäakut” eli nesteakut, sekä huoltovapaat ja suljetut Exide AGM-akut, joihin ei tarvitse koskaan lisätä nestettä. Geelitekniikkaan perustuvan Equipment Gel -akun vahvuuksia on mm. AGM-akun lailla huoltovapaus sekä erinomainen tärinän ja kallistuksen sietokyky.
Selvitä veneesi energiantarve
Exiden uusien veneilysovelluksiin tarkoitettujen akkujen ominaisuudet soveltuvat kaikkien veneilyyn liittyvien energiantarpeiden tyydyttämiseen, olipa kyseessä sitten moottorien käynnistys, GPS-vastaanottimien tai radiolaitteiden virransyöttö, valaistus, lämmitys tai jäähdytys.
AGM-, Gel- ja osalla –EFB akuista on DNV-hyväksyntä.
–Tärkeintä on hankkia oikea akku oikeaan käyttötarkoitukseen. Optimaalisen ratkaisun määrittämiseksi on ensin määritettävä oman veneen kokonaisenergiantarve wattitunteina. Tämän määrittämiseksi tulee laskea kaikki energiaa kuluttavien laitteiden energiankulutusarvot yhteen, tämä onnistuu helposti osoitteessa exidegroup.com ja jatkamalla automotive-linkkiä painamalla eteenpäin. Sivuilla on omat piirretyt kuvakkeensa eri kulkuneuvoille. Klikkaamalla veneen kuvaketta pääsee etsimään oikeaa akkua omaan veneeseen, kun syöttää hakukenttään oman energiantarpeen, esitteestä löytyy myös malliesimerkki monellako akulla tietty Wh saavutetaan eri akkuteknologian akulla, Paasi neuvoo.
Ääripäiden väliin mahtuu iso määrä eri hintaisia vaihtoja. Esimerkiksi Exide Dual -akkumallin ominaisuudet sopivat niin starttiin kuin ns. hupipuolen laitteisiinkin. Exide DUAL AGM tai Dual EFB-akut on suunniteltu veneisiin ja asuntovaunuihin, joissa on yksi akusto kaikille sähkölaitteille. Akut voi myös kytkeä lisäakuiksi suorakäyttöön sähkövinsseille, keulapotkureille ja uistelumoottoreille.
–Nykyään tietyillä perämoottorivalmistajilla on vielä omat vaatimuksensa. Esimerkiksi Mercuryllä on moottorimallisto, joka vaatii nimenomaan korkean starttivirran AGM-akun. Japanilaisilla perämoottorivalmistajilla starttikynnys on matalampi, eikä niillä ole tällaisia kriteereitä.
Akun käyttöpaikalla on merkitystä. Neste- eli märkäakkua ei suositella asennettavaksi hyttitilaan, koska se voi vapauttaa varauksen aikana kaasuja. Tuuletus on tärkeä akun sijoituksessa.
Purjeveneeseenkään sitä ei voi suositella, koska kallistuskulma voi olla sen verran jyrkkä, että akusta voi päästä vuotamaan akkuhappoa. Purjeveneeseen suositellaankin umpinaista AGM-, geeli- tai litiumakkua, Paasi opastaa.
Älä unohda huoltoa
Olipa akku minkälainen tahansa, Paasi ei suosittele sen huollon laistamista silloinkaan, kun se on nostettu talviajaksi pois vedestä.
–Akku on hyvä irrottaa talveksi sähköjärjestelmästä ja varata se täyteen. Ja jos mahdollista, niin olisi hyvä tehdä yksi välivarauskin vuodenvaihteen tienoilla. Koska akuissa on itsepurkautumisominaisuutta, ennen kevään vesille laskua on tärkeää tarkistaa, että se on kunnossa. Lepojännite on helppo tarkistaa ihan yleismittarilla: minimissään sen pitäisi olla 12,5–12.6 volttia, Paasi neuvoo.
Paasi uskoo, että veneitä liikutellaan vielä vuosia polttomoottorien ja niiden akkujen voimalla.
–Kuten autoistakin tiedetään, akusto tuo myös veneeseen niin paljon massaa, että sähköllä voidaan veneillä vain melko lyhyitä matkoja: vierassatamissa luodoilla ja saarissa kun ei ole pistoketta, josta saataisiin virtaa.
Exide Technologiesin pääkonttori on Ranskassa Pariisin kupeessa. Exiden akut ovat eurooppalaista tekoa, niitä valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa eri puolilla Eurooppaa.
–Ensimmäiset akut valmistuivat jo vuonna 1888 ja Suomessakin niillä tuli 100 vuotta täyteen viime vuonna. Pitkä historia takaa niin osaamisen kuin monipuolisen valikoimankin, Paasi sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa