Oikealla syyshuollolla varmistat veneesi kunnon

 

Veneilykausi lähenee loppuaan, ja on aika valmistautua veneen nostoon ja syyshuoltopuuhiin. Syyshuollon huolellinen tekeminen on veneen kunnon säilymisen kannalta erittäin tärkeää. Vaiva kannattaa nähdä siinäkin mielessä, että se palkitsee veneilijää keväällä valmistauduttaessa seuraavaan kauteen. Kosteat ja kylmät olosuhteet saattavat tehdä tepposet huoltamattomalle veneelle ja sen varusteille. Syksyllä veneen huollossa kannattaa kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin asioihin.

Jotkut asiat kannattaa tehdä, kun vene on vielä laiturissa. Suuret varusteet, kuten patjat kannattaa viedä veneestä pois ennen veneen nostoa, koska se on helpompaa laiturissa. Veneeseen jätetyt varusteet ovat otollista kasvualustaa homeille. Varusteet kannattaa viedä siis talveksi lämpimään varastoon odottamaan seuraavaa veneilykautta.

Venesatamien telakointipalvelut ovat ruuhkaisia syyskuukausina. Jos käytät veneesi nostoon telakointipalvelua, veneen nosto kannattaa varata hyvissä ajoin, jotta nostoaika saadaan sovittua haluttuun ajankohtaan.

Jos nostat veneesi omalla trailerilla, kannattaa trailerin kunto tarkastaa hyvissä ajoin ennen nostoa. Esimerkiksi vinssit ja trailerin rullat ovat kulutustavaraa. Niiden hyvä kunto kannattaa varmistaa ennen veneen nostoa, jotta mahdollisilta vahingoilta vältytään. Siirrettäessä veneen on oltava kiinnitettynä tukevasti traileriin. Laadukkaat ja riittävän leveät kuormaliinat ovat oivallisia apuvälineitä veneen kiinnitykseen kuljetuksen ajaksi.

Jos säilytät veneesi pukilla, varmista että käytettävä pukki on hyvässä kunnossa. Tarkista myös, että pukki on asennettu tasaiselle alustalle, eikä pukki pääse painumaan maahan. Pukki kannattaa säätää siten, että veneen perä on hieman keulaa alempana, jotta mahdollinen sadevesi pääsee valumaan kannelta pois. Huomiota kannattaa kiinnittää myös pukin tassuihin. Veneen aiheuttama kuormitus tulee olla tasaisesti jakautunut jokaiselle tassulle, jotta veneen runkoon ei aiheudu painaumia.

Veneen nostotoimissa ja siirtämisessä on syytä kiinnittää erityistä huomiota turvalliseen työskentelyyn. Veneen ja maston nostoissa on aina suuri tapaturman riski, jolloin on tärkeää olla huolellinen, varmistaa kiinnitykset ja nostot sekä huolehtia, että osallistujille ja sivullisille ei aiheudu vaaraa.

Huolellinen pesu ja siivous palkitsee

Veneen pesu kannattaa suorittaa heti veneen noston jälkeen. Painepesuri on oiva apuväline tähän. Veneen pohjassa oleva lika irtoaa parhaiten, kun veneen pohja on vielä märkä. Mahdollisen merirokon poistaminen veneen pohjasta saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta sen irrottamiseen on saatavilla tarkoituksenmukaisia puhdistusaineita, joilla työ onnistuu helposti. Usein veneen vesirajaan muodostuu kellertävä alue, jonka poistaminen onnistuu helposti siihen tarkoitetuilla puhdistusaineilla.

Vene on syytä puhdistaa huolellisesti myös sisältä. Vene kannattaa imuroida ja puhdistaa pinnat huolellisesti pyyhkimällä. Pinnoille jäänyt lika on hyvä kasvualusta homeelle. Veneen sisätiloihin on hyvä jättää talven ajaksi kosteudenpoistajia. Kosteudenpoistajan sisällön määrä kannattaa tarkistaa säännöllisesti.

Moottorin huoltaminen syksyllä pitää moottorin hyvässä kunnossa

Moottorin syyshuoltoon kuuluu moottoriöljyn, vaihteistoöljyn ja suodattimien vaihto sekä moottorin kunnon tarkistaminen. Kauden aikana vaihteistoöljyn sekaan on saattanut sekoittua vettä. Veden poistaminen on tärkeää, koska vaihteistoon jäänyt vesi saattaa rikkoa vaihteiston talven aikana. Jos moottoriöljyn poistaminen on hankalaa, käytä moottori lämpimäksi ennen öljyn poistamista. Öljyn poistamiseen oivallinen väline on öljyn imupumppu.

Vinkit vaihteistoöljyn vaihtoon!

Perämoottoreiden ja vetolaitteiden vaihteistot toimivat vaikeissa olosuhteissa veden alla. Vaihteistoöljy onkin syytä vaihtaa vuosittain, mielellään heti syksyllä veneen noston jälkeen, siltä varalta, että vaihteistokoteloon on päässyt vettä kauden aikana. Mikäli vettä on päässyt vaihteistokoteloon, kannattaa vaihteiston kunto tarkastuttaa asiantuntevassa huoltoliikkeessä. Vaihteistokotelossa oleva vesi voi aiheuttaa laakerien ennenaikaisen vian, tai jäätyessään vahingoittaa vaihteistoa. Vaihteistoöljyn vaihto kotikonstein (pdf) »

1. Avaa vaihteistokotelon ylä- sekä alaruuvit, ja valuta vanha öljy tyhjään astiaan. Öljy valuu ulos hitaasti, joten anna öljyn valua rauhassa ulos.

2. Tarkista ulos valuvan öljyn laatu. Mikäli öljyn sekaan on kauden aikana päässyt vettä, se valuu ulos ensimmäisenä ennen öljyä. Jos se on sekoittunut öljyyn, öljyn väri on muuttunut maitokahvimaiseksi. Suuri määrä metallihiukkasia saattaa osoittaa vaihteiston epänormaalia kulumista ja vaihteisto on syytä tarkastuttaa asiantuntevassa huoltoliikkeessä.

3. Vaihda täyttöaukkojen ruuvien tiivisterenkaat. Tiivisteet kannattaa vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä, jotta vettä ei pääsisi vaihteisto- koteloon kauden aikana.

4. Täytä vaihteisto uudella öljyllä. Vaihteistoöljyä myydään tuubissa, josta öljy voidaan suoraan puristaa vaihteistokoteloon, ja pullossa, josta öljy voidaan viedä vaihteistoon pumpun avulla. Uusi öljy täytetään alemmasta vaihteistokotelon täyttöaukosta ja täytetään niin kauan, kunnes ylemmästä aukosta alkaa virrata öljyä ulos.

5. Irrota pumppu tai tuubi ja sulje vaihteistokotelon aukot nopeasti, jotta öljy ei ehtisi valua ulos vaihteistokotelosta. Siisti täyttöaukkojen ympärys rätillä. Kierrätä käytetty vaihteistoöljy asianmukaisesti.

Lähde: Brunswick Marine

Huollon yhteydessä käytä moottoria makealla vedellä, jotta mahdollinen merivesi saadaan poistettua järjestelmästä korroosion estämiseksi. Sisämoottoreissa jäähdytysjärjestelmään ajetaan jäätymisenestoaineet järjestelmän suojaamiseksi pakkaselta. Jäätymisenestoainetta kannattaa laittaa myös muihin veneen järjestelmiin, joita on suojattava jäätymiseltä kuten vesi- ja WC-järjestelmät.

Polttoainesäiliö kannattaa täyttää talven ajaksi. Näin varmistetaan, ettei tankkiin pääse muodostumaan kondenssivettä. Polttoaineen sekaan kannattaa lisätä lisäainetta, jotta varmistetaan polttoaineen säilyvyys ja dieselpolttoaineessa estetään levän muodostuminen polttoainejärjestelmään.

TÄSSÄ JUTUN LINKKI MOTONETIN SIVULLE