Tällaisen veneen saat kymppitonnilla
Kesän lähestyessä venekuume voi poltella, vaikka rahaa olisi niukastikin. Vene Båt -messuille mennään katsomaan unelmia, mutta kauppoja tehdään eniten käytetyistä veneistä. Venemarket selvitti, millaisen veneen voi saada keskimäärin 10 000 eurolla.
Kun rahaa veneeseen on käytettävissä noin10 000 euroa, kaupat tehdään yleensä yksityisen myyjän ja ostajan kesken. Kun pistää hintahaarukaksi 5000–10 000 euroa, Nettivene.com -sivusto tuo tarjolle kirjavan valikoiman erilaisia veneitä, Day Cruisereista soutuveneisiin. Pelkästään Day Cruisereita tässä hintaluokassa on tarjolla 36 kappaletta, matkaveneitä on 164 kappaletta.
Pääsääntöisesti halpoja veneitä myyvät yksityiset ihmiset, harvemmin veneliikkeet. Suurin osa esimerkiksi alle 10 000 euron Day Cruisereista on jo reilusti yli 30 vuotta vanhoja.
–Halvassa veneessä on aika suuri riski, että moottorissa ja muussa tekniikassa on jotain vikaa, jolloin korjaukset voivat tulla maksamaan enemmän kuin mitä veneestä on jouduttu maksamaan. Pienellä rahalla on haasteellista päästä kiinni luotettavaan veneeseen. Mutta kyllä 10 000 eurolla voi hyvällä tuurilla saada ihan toimivankin pelin, sanoo yrittäjä Rauno Kurki-Suonio espoolaisesta Tekno-Marinesta.
Pakko luottaa myyjään
Kurki-Suonio esittelee kohtuullisen luotettavana esimerkkinä halvasta day cruiserista Tekno-Marinessa myynnissä olevan, sisämoottorillisen CHRIS CRAFT SCORPION 19:n vuosimallia 1989.
–Tämä vene tuli meille myyntiin halvalla, koska bensakäyttöinen sisäperämoottori oli rikki. Edellisen omistajan jäljiltä koneeseen oli tehty koneremontti ilman oikeaa osaamista. Ammattitaitoiset asentajamme vaihtoivat 130-hevosvoimaisen bensamoottorin tilalle toisen 130-hevosvoimaisen bensakoneen. Monta kertaa näissä vanhoissa veneissä varaosien saatavuuskin on ongelma. Nyt kun tämä vene on kunnossa, siitä saa melko pienellä rahalla hyvännäköisen ja siistin pelin, joka varmasti auringon paistaessa kevään mittaan houkuttelee nuoria miehiä. Tällaisen Day Cruiserin ostaminen veneliikkeestä on turvallisempaa kuin kaupanteko yksityisen myyjän kanssa. Myyjään on pakko luottaa, koska käytetyn veneen testaaminen on varsinkin talviaikaan mahdotonta. Tällä day cruiserille annamme myös ensi kesän yli kantavan takuun, Kurki-Suonio sanoo.
Viime kesänä Tekno-Marine myi vastaavan hintaisen norjalaisen Fjord -day cruiserin, jota liikutti vanha Volvon dieselkäyttöinen sisäperämoottori.
–Tuon Fjordin moottorin korjaamiseen menikin koko kesä. Vasta loppukesästä saimme sen sellaiseen kuntoon, että asiakaskin sen hyväksyi. Vanhoihin veneisiin sisältyy aina riskejä.
Mieluiten perämoottorilla
5000-10 000 euron budjetilla Kurki-Suonion mukaan onkin aina helpompaa ja yksinkertaisempaa ostaa vanhan sisäperämoottoriveneen sijasta tuoreempi perämoottorivene, jonka perään kiinnitetty potkurimoottori toimii myös venettä ohjaavana peräsimenä.
–10-15 vuotta vanha perämoottorivene on aika turvallinen ostos. Sellaisen kohdalla on helpompi todeta, onko vene kunnossa vai ei, Kurki-Suonio sanoo.
Oman liikkeensä pienen budjetin moottoriveneistä Kurki-Suonio suositteleekin perämoottorillisen Yamarin 56 HT:ta vuosimallia 2006. Veneessä on täydet Hard Top -luokan ominaisuudet kompaktissa koossa ja se on edullinen valinta niin retki-, perhe- kuin yhteysveneeksikin.
–Hinta on pikkuisen päälle 10 000 euroa, mutta tämä Hard Top -vene on myös 17 vuotta tuoreempi kuin myynnissä oleva Cris Craft -day cruiser. Tämän Yamarinin kaupassa ostaja saa mukaansa myös trailerin. Järvellä käytetyn veneen bensamoottori on lähes uudenveroinen, jakoremmikin on vaihdettu. Edellinen omistaja on pitänyt tästä Yamarinista todella hyvää huolta. Helmikuisille venemessuille mennään katsomaan unelmia, mutta todellisuudessa kaupat tehdään kuitenkin käytetyillä veneillä ja silloin myös hinnat ovat vähän erilaisia. Vaikka veneen käyttöikä onkin suhteellisen pitkä, niin 1990-luvun veneet alkavat olla jo todella vanhoja ja niissä myös riskit ovat suuremmat, Kurki-Suonio sanoo.
Veneisiin perehtyneille
Lahtelaisen Bike Marine Oy:n valikoimassa halvempia veneitä on todella niukasti: valkoinen pulpettivene Suvi 44 nelitahtisella ja 30-hevosvoimaisella bensaperämoottorilla ja Buster XSR -alumiinivene Yamahan 20-hevosvoimaisella bensaperämoottorilla.
Mökkirantojen monitoimivene Buster on vuosimallia 2024 ja hintapyyntö veneestä perämoottorin kera on 11 200 €. Suvi 44 on sadevesityhjenevä mökkivene tehokkaalla moottorilla ja hintapyyntö ajamattomasta veneestä perämoottoreineen on 11 390 €.
Uudistettu Buster XS tuli takaisin markkinoille kahtena versiona vuonna 2020. Toinen on kahvaohjattava, R-mallia ohjataan ratista.
– Jos oikean retkeilyveneen aikoo ostaa käytettynäkin, niin kyllä siihen varmaan 20 000 euroa pitää laittaa. Esimerkiksi myymälle Buster XSR sopii lähinnä kalastuskäyttöön lähivesille, mutta eihän se mikään retkivene ole: onhan se kuitenkin aika pieni vene, jonka kuljetussuoritteet eivät ole kovin suuria. Kolme aikuista se jaksaa vielä kuljettaa, mutta ei tahdo liukua enää, kun matkustajia on neljä. Toki kymppitonnilla löytyy Nettivene.comista Day Cruiseristakin, mutta ne alkavat olla jo 30 vuotta vanhoja. Sellaisen ostavan täytyy tietää veneistä vähän enemmän. Mutta jos tarvitsee vain pienen kalastusveneen, niin esimerkiksi uusi pikku-Buster XS on ihan hyvä valinta.
Teksti Timo Kiiski