Tohatsu on vanhin japanilainen perämoottorien valmistaja

Tohatsu on vanhin japanilainen perämoottorien valmistaja. Tohatsu tehdas on perustettu -30 luvun alussa. Se valmisti paikallismoottoreita erilaisiin työkoneisiin. Perämoottoreiden valmistus alkoi vuonna 1956. Nuo sen ajan perämoottorit eivät kummoisia olleet ja ihmiset suhtautuivat epäileväisesti sanoen: ”Soutaen pääset kovempaa”. Suomeen on Tohatsuja tuotu jo – 60 luvulla Eri Oy:n toimesta. Tohatsut saavuttivat tehokkaan ja luotettavan koneen maineen, mutta vielä otti aikaa, että todellinen maailman valloitus saattoi alkaa.

 

Tänä päivänä Tohatsu on erittäin suuri pienten moottoreiden valmistaja. Tehdas tuottaa yli 200.000 moottoria vuodessa. Ja Tohatsun tehdas (Tohatsu Marine Corporation) onkin maailman suurin yksittäinen perämoottoritehdas. Siellä valmistetaan myös Mercuryn pienemmät mallit (alle 30 hv) ja Marinerit.  Tohatsun markkinointia hoitaa maahantuojat eri maissa, joista suurimmat ovat Tohatsu US (USA) ja Sumeko Suomessa. Sumekon asema johtuu osittain siitä, että Sumeko huolehtii Tohatsun markkinoinnista myös Venäjälle, Viroon, Latviaan, Liettuaan, Valko-Venäjälle, Ukrainaan ja Kazakstaniin. Joihinkin maihin myydään edelleen myös 2-tahtimoottoreita.

Laaja mallisto

Tohatsun oma mallisto on laaja 3,5 hv:sta 140 hv saakka. Kaikki ovat Tohatsun omaa suunnittelua ja se näkyy siinä, että varsinkin uudemmat mallit kuten 20 hv ja esim. 115 hv ovat kilpailijoita kevyemmät ja kiihtyvät paremmin. Näissä 9,9 mallista alkaen Tohatsut ovat EFI-moottoreita eli varustettu elektronisella polttoaineen ruiskutuksella. Sillä saavutetaan hyvä käynnistyvyys, laaja tehoalue ja pienempi bensiinin kulutus.

Edistyksellistä tekniikka

Tohatsu on aina panostanut moottoreiden tekniikkaan. Uusi malli, josta on eri tehoversiot 75, 90, 100, 115 ja 140 hv on siitä hyvä esimerkki. Moottori on 2-litrainen ja  4-sylinterinen moottori. Siinä on yläpuolinen nokka-akseli ja neljä venttiiliä/sylinteri. Pakosarja on nk. ”tuned exhaust”, jossa kanavat yhdistyvät 4-2-1 tavalla. 1. ja 4. sylinterien kanavat yhdistyvät keskenään ja 2. ja 3. sylinterien vastaavasti. Ja lopuksi kaikki yhteen. Näin saavutetaan tasainen pakokaasujen virtaus ja korkeampi moottorin vääntömomentti. Moottorin vääntö voidaan virittää halutulle kierroslukualueelle. Niinpä Tohatsun vääntö on 18,6 kgm, kun se on kilpailijoilla vain 15,6 – 17,2 kgm. Tätä järjestelyä on käytetty tehokkaissa moottoripyörissä ja urheiluautoissa, mutta ei perämoottoreissa ennen Tohatsua. Tavalliselle veneilijälle tämä näkyy ja tuntuu siinä, että vene lähtee hyvin liukuun, saavutetaan suurempi nopeus ja matka-ajossa alhaisempi bensankulutus. Suuri vääntömomentti helpottaa myös potkurin valintaa. Vene ei tunne kuormaa niin helposti.

Menestys kilpailuissa

Tohatsu on aina ollut kilpaveneilijöiden suosiossa. Legendaarisella 40 hv:n M40C 2-tahtisilla moottorilla saavutettiin useita voittoja vuosien ajan. Nykyisin Tohatsu ja Tohatsun tekemät Mercuryt hallitsevat nuorisoluokkia GT-15 ja GT-30. Tällainen moottoriveneurheilu on hyvä harrastus nuorille. Siinä oppii tekniikka ja ajotaitoa.

Tuotanto korona-aikana

Kuten lähes kaikki moottoritehtaat myös Tohatsu on kärsinyt Covid-19 pandemian aiheuttamista ongelmista. Tämän seurauksena moottoreiden saatavuus on ollut vaikeaa. Nyt on kuitenkin asiat ratkaistu ja tehdas toimii täysillä. Se tarkoittaa sitä, että moottoreita on jälleen saatavana ja niitä myydään edelleen edullisin tarjoushinnoin. Kuitenkin raaka-aineiden ja elektroniikka komponenttien hinnat ovat nousseet, joten ensi vuoden hinnat saattavat hieman nousta. Siis jos haluat ajaa ensi kesänä huolettomasti uudella Tohatsulla, niin kannattaa varmistaa asia ajoissa. Pääkaupunkiseudulla Tohatsua myy ja huoltaa Tekno-Marine Oy.

Teksti. Rauno Kurki-Suonio
Kuvat: Sumeko Oy:n arkisto