Vaihtovene 15 000–20 000 € – Vain pientä pintalaittoa

Kun veneilykärpänen iskee, mutta budjetti on tiukka, jo 15 000 – 20 000 eurolla voi päästä käsiksi teknisesti toimivaan, mutta iäkkäämpään, matkaveneeseenkin. Uusi tällainen vene ei kuitenkaan ole. Varsinkin sisustus ja runko voivat vaatia pientä pintalaittoa.

Espoolaisen Tekno-Marinen Tage Axelsson muistuttaa, että veneetkin ovat yksilöitä ja ennen kaupoille lähtemistä on tärkeää miettiä, minkälaiseen käyttöön itse lähtee vaihtovenettä ostamaan.
–15 000 – 20 000 eurolla voi saada ihan toimivan laitteen, mutta ihan siihen hintaan ei tietysti uudenveroista saa, jos veneellä aiotaan tehdä pidempää matkaa useamman hengen voimin ja yöpyäkin veneessä.

Esimerkkinä ”käypäsestä” veneestä retkikäyttöönkin Axelsson ottaa Tekno-Marinessa myynnissä olevan Seiskari 26 -veneen vuosimallia 1990, jonka hintapyyntö on 18 900 €. Vene on Tekno-Marinessa myynnissä ns. myyntitilillä, eli omistaja on antanut sen Tekno-Marinen myytäväksi ja myös hinnoiteltavaksi.
–Vene on täysin ehjä kaikin puolin ja sen varustuksiin ja mukavuuksiin kuuluvat mm. sisävessa, lämmityslaite ja keittiön. Paitsi, että vene on täysin ehjä, myös esimerkiksi patjat sisällä ovat todella siistis. Kuitenkin, jos haluaa tämän veneen ulkonäön ihan viimeisen päälle, pitäisi se myllyttää ja vahata ihan runkoa myöten. Tekniikka on kuitenkin viimeisen päälle. Moottori on vaihdettu ja se on 125-hevosvoimainen Hyundai vuodelta 2018. Tekniikka on aivan viimeisen päälle, koska moottorilla on ajettu vain 108 tuntia, Axelsson esittelee.

Axelsson kuitenkin muistuttaa, että 15-20 vuotta ei vielä tee veneestä vanhaa, jos sitä ja sen moottoria on hoidettu ja huollettu hyvin.
–Odotettavia huoltotoimenpiteitä tämän ikäiselle veneelle ovat mm. moottorin lämmönvaihtimen ja öljynjäähdyttäjän puhdistus. Mahdollisesti myös välijäähdytin pitää puhdistaa.

Seiskari tarjoaa Axelssonin mukaan vakaata kyytiä isommillekin vesille.
–Näillä liikutaan ihan Kotkan ja Ahvenanmaan väliä, monesti niillä on ajettu Ruotsiinkin. Tietysti aina pitää säilyttää järki päässä ja turvallisuus mielessä, jos mennään avomerelle, hän sanoo.

Runko ei kulu

15 000– 20 000 eurolla saa ihan uusiakin merikelpoisia veneitä kalastukseen ja vapaa-aikaan. Axelsson muistuttaa kuitenkin, että heidän myymänsä Paro 475 RX ei kuitenkaan ole tarkoitettu varsinaiseksi avomeren retkiveneeksi. Vaasassa käsityönä tehdyn uuden Paro 475 RX:nta on 15000 euroa. Kyseessä on kevytkulkuinen vene, jonka keula on muotoiltu siten, että se heittää helposti aallot sivuille.
–Siitä huolimatta, että tämä pieni vene ei ole varsinainen avomeren vene, niin kyllä sillä Pohjanmaan saaristossakin aika avonaisilla vesillä ajellaan. Paro toimii kuitenkin hyvin aallokossa: ei hakkaa ja halkaisee veden hyvin. Tohatsun 30 hevosvoimaisella moottorilla se kulkee kahden hengenkuormalla 27 solmua, mikä on ihan riittävästi tällaiselle pienelle pulpettiveneelle. Aika turvallinen ostos vuosiksi eteenpäin ja toimii hyvin myös yhteysveneenä aallokossa.

Axelsson painottaa veneen hankintaa pitkäaikaisena investointina.
–Jokainen tietysti ymmärtää, että valmistaja ei voi vasta vioista, jotka veneen omistaja itse ajamalla vaikkapa kiville aiheuttaa. 15 000 – 20 000 eurolla voi saada kuitenkin ihan toimivan veneen, vaikka ei ihan uusi olisikaan. Veneen käyttöikähän on esimerkiksi autoon verrattuna moninkertainen. Veneen runko ja rakenne eivät mihinkään muutu, jos sillä ei ajeta kiville. Tekniikka toki kuluu, mutta ei sekään ole ongelma, kun huvivenekäytössä venettä ei juuri saa ajettua loppuun. Vuosien mittaan tulee syöpymiä jäähdytys- ja pakojärjestelmään, mutta nekin on suhteellisen pienellä rahalla korjattavissa ja uusittavissa. Ehkä tämän hintaluokan veneessä jossain kohtaa voi tulla eteen joku 1000-2000 euron remppa, mutta ei sen enempää, Axelsson sanoo.

Avovene tuplapulpetilla

Lahtelaisen Bike Marinen Risto Parosen mukaan asiakkaat ymmärtävät, että 15 000-20 000 eurolla ei saa edes läheskään uudenveroista Day Cruiseria tai katettua matkavenettä.*–Siinä hintaluokassa haetaan eniten ihan avovenettä tuplapulpetilla riittävillä penkeillä myös matkustajille, Paronen sanoo.

Tarjolla tässä hintaluokassa on kuitenkin katetumpaa matkavenettäkin, jonka ikä voi olla jo 30 vuotta.
–On tärkeää kuitenkin miettiä, että asiakas ei osta mitä tahansa venettä, kunhan se lähtee matkaan 15 000 eurolla. Ensisijaisesti hän hankkii sopivan veneen omiin tarpeisiinsa.

Jos hintakatoksi laitetaan 20 000 euroa, Paronen suosittelisi oman liikkeensä vaihtoveneistä esimerkiksi kuuden hengen Yamarin 56SC -avovenettä.  Vene on vuosimallia 2016 ja perässä on 100-hevosvoimainen Yamahan ruiskumoottori. Hintapyyntö on 18 990 euroa.

Yamarin 56 Side Console on viihtyisä avovene moneen menoon. Keulassa on reilusti lastaustilaa ja päiväretkillä istuinryhmän keskelle voi laittaa pöydän eväshetkiä varten.
–Yamarin 56 SC on hyvä yleisvene, joka käy mihin vain: yhteysveneeksi, kalastukseen ja tai ihan päiväkruisailuun. Veneessä on vakiona plotteri ja iso kuomu. Kaksoistuulilasi takana antaa hyvän suojan matkustajillekin ja 5,5 metrin pituus tekee raskaan veneen menosta vakaata aallokossakin, Paronen esittelee.

Toki näitä saa halvemmallakin, mutta silloin veneet ovat myös vähän vanhempia. 8 vuotta ei veneen käyttöiäksi kuitenkaan ole kovin vanha, tämäkin yksilö on teknisesti hyvässä kunnossa. Alle 100 tunnin ajomäärä varmatoimisella Yamaha F100 perämoottorilla on erittäin vähän. Perämoottorit ovat pitkäikäisiä, niillä ajetaan yleensä tuhansia tunteja. Näiden perämoottorien vapaa-ajan käyttömäärä on normaalisti 40-50 tuntia vuodessa ja tämän käyttömäärä on alle 100 tuntia, Paronen sanoo.

Paronen nostaa Yamarin 56SC:n vahvuudeksi myös nelitahtisen perämoottorin.
– Kaksitahtinen ei ole ollenkaan niin haluttu ja niitä onkin tarjolla vain erikoistapauksissa.

Veneen ja moottorin kuluminen riippuvat paljon myös käyttötarkoituksesta. Vaikka kalastusretkillä uistellessa veneelle tulisi 1000 käyttötuntia vuodessa, itse vene ei joutokäynnillä juuri kulu.
–Sen sijaan moottori kuluu joutokäynnilläkin aina vähän, Paronen muistuttaa.

 

Teksti Timo Kiiski