Veneen akku kuntoon
Akut joutuvat venekäytössä koville. Seisonta-ajat ovat pitkiä ja latausajat monesti lyhyitä. Ennen vesille laskua onkin tärkeää tarkistaa veneen akun kesäkunto.
Veneen akun huollon ja ylläpidon merkitys korostuvat vesille laskun jälkeenkin.
– Pitkien seisonta-aikojen ja lyhyiden latausaikojen veneen akkua rasittaa myös lisääntyvä elektroniikka, muistuttaa Exide-akkuja maahantuovan Exide Technologies Oy:n avainasiakas- ja tuotepäällikkö Marko Paasi.
Korona innosti viime kesänä suomalaiset viettämään lomansa kotimaassa ja se näkyi myös venebisneksessä. Sama tahti näyttää jatkuvan tulevanakin kesänä.
–Veneen akun huolto ja ylläpito ovat aina yhtä ajankohtaisia. Kun akut ovat olleet talven säilössä jossain varastossa, on tärkeää testata sen kunto ennen viemistä veneeseen. Tarvittaessa akku kannattaa uusia kokonaan. Kun akku hyytyy järvellä tai merellä, ei veneen moottoria työntämälläkään käyntiin saa, Paasi varoittaa.
Oikea akku oikeaan veneeseen
Akun huoltamisen ja ylläpidon lisäksi ensiarvoisen tärkeää on myös se, että akku palvelee aina oikeassa käyttötarkoituksessa: akku on yleensä kompromissi käynnistyksen ja käytön välillä. Tosin yleistymässä ovat akut, joissa on molempia ominaisuuksia. Käynnistysiakkuja käytetään tyypillisesti veneissä esimerkiksi pienehkön perämoottorin käynnistykseen ja laitteisiin, kuten kaikuun ja ajovaloihin.
Käynnistysakut on suunniteltu antamaan tehokkaan käynnistysvirran, kun ne on asennettu yksinään perusvarusteltuihin veneisiin. Käynnistysakut pysyvät normaalisti varattuina ajon aikana, koska varaaja palauttaa puretun virran nopeasti. Pidempiaikaiseen kulutukseen käynnistys- eli nesteakku ei ole se paras valinta.
Kun veneessä on jääkaappia, lämmitystä ja muuta niin sanotusti hupipuolen elektroniikkaa, on oikea valinta geeliakku eli hyytelöakku, Geeliakku on tehty käyttöakuksi veneeseen tai vapaa-ajanlaitteeseen, jotka tarvitsevat virtaa pidempiä jaksoja kerrallaan. .
AGM-akku on käynnistykseen tarkoitetun nesteakun ja geeliakun kompromissi. Käynnistysominaisuudet ovat hyvät, mutta myös pitkäkestoisen virran tuotto on suhteellisen hyvä.
–Exiden DUAL-akkuvalikoima on suunniteltu voimanlähteeksi veneisiin, joissa on yksi akusto koko energiantarvetta varten, mutta lisäksi se sopii esimerkiksi lisäakuiksi suorakäyttöön sähkövinsseille, keulapotkureille tai muulle varustelulle. Yhtäaikainen käyttö pitää akut käytön aikana osittain alivarattuina, ja siksi ne on valmistettu vahvistetuista levyistä. DUAL-akkuvalikoima kattaa kaikki yhtäaikaisen virrankulutuksen tarpeet useimmissa pienissä ja keskisuurissa veneissä, Paasi sanoo.
EQUIPMENT-akkuvalikoima on suunniteltu voimanlähteeksi veneisiin, joissa on erillinen akusto varusteiden virrantarpeisiin, esimerkiksi navigointi-, hälytys-, turvallisuus- ja viihdelaitteiden käyttöön.
–Varusteiden virrantarve pitää akut osittain tai jopa syväpurettuina, siksi akuilta vaaditaan hyvää syväpurkauskestoa. EQUIPMENT-akkuvalikoima kattaa kaikki varusteiden virrantarpeet pienelektroniikasta varavirtaan.
Litiumakut ovat tulossa myös veneisiin.
– Veneissä litiumakkuja hyödynnetään lähinnä viihdepuolella, niillä saadaan enemmän käyttömukavuutta ja ne latautuvat täyteen jopa 2 tunnissa. Litiumakku on myös puolet kevyempi kuin vastaava lyijyakku. Pitkäikäinen litiumakku vaatii kuitenkin BSM-systeemin (Battery Management System) suojaamaan sitä virheelliseltä käytöltä: yli- ja alijännitteeltä tai liian korkealta virralta. Tämä vaatii myös muutoksia veneen sähköjärjestelmään. Jossain vaiheessa veneissäkin siirrytään litiumakkuihin, mutta toistaiseksi hinnat ovat vielä varsin korkealla.
Varaa säännöllisesti
Uusissa veneissä on huomioitu jo valmiiksi melko hyvin kasvanut energian tarve, mutta vanhempaa venettä päivitettäessä on huomioitava erikseen akuston kasvava vaatimustaso.
– Mitä enemmän akustolle tulee vaatimuksia, sitä enemmän niihin tulee myös kokoa. Alun perin veneeseen tehdyt akuille tehdyt laatikot ja telineet eivät enää välttämättä riitä. Jos tilaa ei ole, tulee akkujen lisääminen veneeseen haasteelliseksi, Paasi sanoo.
Paasi on kuullut harmillisen usein tapauksista, joissa veneilijällä on harhakäsitys siitä, että veneen vesille laskuun keväällä riittää pelkkä puhdistaminen ja puunaus.
–On ajateltu, että akulle ei tarvitse tehdä mitään muuta, kun se on syksyllä kauden päättyessä jätetty latautuneena kiinni veneen sähköjärjestelmään. Akussa tapahtuu kuitenkin koko ajan itsepurkautumista. Vesille laskun jälkeen voi tulla ikävä yllätys, kun ensin sujuvasti käynyt ja kukkunut moottori hyytyy akun alkaessa kuoleentua.
Kylmässä veneessä säilyttäminen merkitsee pienempää itsepurkautumista, mutta silloin on huolehdittava, että akku ei pääse tyhjentymään täysin ja sen myötä jäätymään.
Jos akkua taas säilytetään talven yli lämpimässä sisätilassa, se tyhjenee nopeammin kuin kylmässä säilytetty akku, vaikkei se olisi kytkettynä mihinkään.
–Parhaiten ongelmat vältetään pitämällä akku aina mahdollisimman täydessä varauksessa. Moni aliarvioi akun huollon merkityksen kausisäilytyksen aikana, Paasi sanoo.
Keväällä veneen akun lepojännitteen voi mitata yleismittarilla itsekin.
– Jos akun kunto alkaa epäilyttää, asiantuntevassa akkuliikkeessä pystyy mittaamaan akun kapasiteetti- ja käynnistyskunnon. Sieltä löytyy apua myös, jos akkua pitää päivittää isompaan. Lepojännitteen mittaamiseen yleismittarilla kannattaa kuitenkin varata vähintään tunti, joskus puoli vuorokauttakin akun varauksen jälkeen. Jos mahdollista, niin maasähköllä kannattaa akkua ladata kesälläkin. Monelta jää kuitenkin se tekemättä, kun vesille lasketusta veneestä pitäisi lähteä kantamaan kymmeniä kiloja painavaa akkua ulos.
Veneen akku joutuu koetukselle myös siksi, että se on usein sijoitettu paikkaan, jossa ilman lämpötila nousee matkan aikana moottorin läheisyyden takia korkeaksi.
–Erään asiakkaamme ongelmien syyksi selvisi se, että akkutila oli tehty pakoputkiston läheisyyteen. Akku kuivui, eikä kestänyt 50 asteen lämpötilaan.
Teksti Timo Kiiski